1. Підліток - вже не дитина, але ще й не дорослий. Ця проміжна позиція доставляє масу неприємностей. Іноді двері в світ дорослих захлопується перед носом самими ж значущими дорослими, з мотивуванням «ти ще занадто малий», «ніс не доріс». Вони, найчастіше батьки, виявляються не готовими до нового статусу дитини в сім'ї та соціумі.
2. Внутрішня криза самооцінки підлітка виникає у зв'язку з розширенням і зростанням можливостей і збереженням дитячо-шкільного статусу.
3. Криза 13 років дуже часто порівнюють з кризою 3-х років, тільки спрямований він не на освоєння простору і предметні дії, а на освоєння соціального простору, простору людських взаємин.
4. У психологічній літературі цей етап називають етапом «другого перерізання пуповини». Дитина відділяється від батьків і йде в свій світ - світ однолітків.
5. Протиріччя підліткового віку полягає в тому, що дитина прагне отримати статус дорослих і дорослі можливості, але в поєднанні з униканням дорослої відповідальності.
6. Підліток часто відмовляється приймати оцінки і життєвий досвід батьків, навіть якщо розуміє їх правоту. Йому хочеться отримати свій власний унікальний і неповторний досвід, зробити свої помилки і вчитися саме на них.
7. Для даного віку характерно прагнення до визнання власних заслуг у своїй значимої підлітковому середовищі.
8. Підліток відчуває внутрішній конфлікт: бажане прощання з дитинством і його безтурботністю і тяжкість розставання з відсутністю відповідальності. Виникаючі дорослі екзистенційні та світоглядні питання створюють відчуття глобальної нерозв'язності. Підліток свято вірить в унікальність власних проблем і переживань, що породжує почуття самотності і пригніченості;
9. Борючись з власним самотністю, і усвідомлюючи складність проблем, підліток починає шукати собі подібних. Так утворюються молодіжні тусовки і формується підліткова субкультура в противагу світу дорослих.
10. У молодіжному середовищі у підлітка формується «ми-концепція». З одного боку, це саме те, що згуртовує групу: спільні цілі, інтереси, завдання. З іншого боку, світ навколо розпадається на «своїх» і «чужих», причому взаємовідносини між цими групами часом різко антагоністичні.
11. Формування «Ми-концепції у підлітка є містком до виникнення в житті підлітка референтної групи або груп. (Група, цінності якої підліток приймає і розділяє, думка якої є для нього значущим, називається референтною групою)
12. Навчальна діяльність і школа перестає бути головною і найважливішою задачею. Провідною діяльністю стає інтимно-особистісне спілкування з однолітками.
13. У підлітковому віці відбувається зниження продуктивності розумової діяльності у зв'язку з тим, що конкретне мислення змінюється логічним.
14. Саме новим для підлітка механізмом логічного мислення і пояснюється зростання критичності. Він уже не приймає постулати дорослих на віру, він вимагає доказів та обгрунтувань.
15. Зростання критичності часом веде до повного негативізму. Найчастіше ж цей негативізм поширюється тільки на конфліктні, стресові і емоційно напружені для підлітка ситуації. Лише у 20% підлітків повністю відсутні кризові прояви негативізму. (Докладніше про цю групу дітей можна прочитати в розділі «життєстійкі діти»).
16. Для підліткового віку характерна спрямованість пошуку на власну особистість, самодослідження і самоаналіз. Підліток намагається висловитися, нехай навіть самому собі (щоденники).
17. У цей період відбувається зростання самосвідомості, як внутрішньо освоєний досвід соціальних відносин, що дозволяє глибше зрозуміти інших і себе.
18. Початок дорослості здійснюється за зовнішнім механізмом (механізму наслідування). Я буду ЯК дорослий - гра - копіювання зовнішніх якостей, стилю, звичок, манери поведінки, тобто зовнішньої атрибутики дорослості. У цьому сенсі особливу значимість набуває та особистість, яка буде цим ідеалом. Хочу заспокоїти батьків: це майже завжди будуть НЕ вони, а інший значущий дорослий.
19. Підліток прагне слідувати за модою і ідеалами, прийнятими в молодіжній субкультурі: вага, зріст, гора м'язів і т. д. Величезний вплив на їхнє формування надають засоби масової інформації.
20. Дитина наслідує дорослим стереотипам сексуальності за формою, а не по суті, тому так популярна серед дівчаток література, типу «Мистецтво спокушати» або «Як стати фатальною жінкою». Зразок для наслідування пов'язаний для дівчаток з системою цінностей, що сформувалася в сім'ї. Це не обов'язково «фатальна красуня», це може бути і стиль «бізнес вумен», максимально наближається до чоловічого стереотипу. Вона завжди виглядає О. К., карколомна, їй немає діла до «цих дурниць».
21. Чоловічим ідеалом найчастіше стає супергерой проповідує культ сили, витривалості, сміливості, цінності справжньої дружби, то є герой сучасного бойовика.
22. Невірно було б вважати, що «Я-ідеальне» формується ТІЛЬКИ за зовнішнім механізмом. Це - лише початкова точка відліку. Далі слід оволодіння дорослими вміннями і навичками, турботою про ближніх, а, найголовніше, мірою своєї посильної ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ за те, що відбувається в сім'ї і навколо, за себе і свої вчинки.
23. Якщо значущий дорослий розцінює підлітка, як свого головного помічника, це неминуче підвищує рівень самооцінки.
24. Рівень знань для багатьох підлітків стає фактором життєвої успішності. Відбувається спеціалізація знань з метою побудови подальшої, неодмінно успішною »кар'єри. Навчання вперше перетворюється не в навчання для оцінки, а в навчання, як самоосвіта і стимул до саморозвитку, тобто набуває особистісний сенс і особистісну цінність.
25. Якщо такий шлях осягнення нових знань, умінь і навичок підтримується значущими дорослими, іноді за допомогою конкурентної боротьби, то перспектива зростання «Я-ідеального» багато разів посилюється.